Case: Snellman
Miten lihatalo voi voittaa nykyaikaisessa ruokakulttuurissa, jossa kuluttajat kaipaavat kestävyyttä?
Rajusti muuttuvassa toimintaympäristössä Snellmanin Lihanjalostus tunnisti tarpeen arvioida tehtäväänsä tässä ajassa, ja perustaa strategiset valintansa aiempaa vahvemmin syvään ymmärrykseen kuluttajien muuttuvista arvostuksista. Kunnianhimoisena tavoitteena oli edelläkävijän asema ja kannattava kasvu markkinassa.
Snellman on 70 vuotisen historiansa aikana panostanut laatuun, vahvoihin brändeihin ja tuotantoketjun kestävyyteen.
Projektin myötä organisaatio otti merkittävän harppauksen kuluttajalähtöiseen ajatteluun ottamalla strategiaprosessin lähtökohdaksi kuluttajien maailman muutoksen. Osallistavan prosessin myötä muodostunut yhteinen ymmärrys kuluttajista mahdollistikin rohkeiden valintojen tekemisen.
“Olemme tehneet jotain ainutlaatuista: meillä on nyt kuluttajalähtöinen kieli ja toimintamalli strategiasta koko tuotantoketjuun asti.”
– Juuso Reinikainen, Chief Marketing Officer
Projektilla tavoiteltiin
Kuluttajalähtöisen ajattelun ja kielen kasvattamista organisaatiossa
Liiketoimintayksikön toimintaa konkreettisesti ohjaavia suuntaviivoja ja ymmärrystä siitä, mihin kannattaa fokusoida
Kuluttajaymmärrykseen pohjaavia teräviä strategisia valintoja, joilla edelläkävijäpositio markkinassa varmistetaan myös tulevaisuudessa.
Lähestymistapamme perustui uuden datan tulkintaan laajalla joukolla tarkoituksenmukaisesti avatun strategiaprosessin mukaisesti (avoin/suljettu strategia).
Vaihe 1: määriteltiin strategiatyön tavoitteet, sekä keskeisimmät strategiset kysymykset ja hypoteesit
Vaihe 2: kerättiin uutta dataa, jonka avulla kysymyksiin voitaisiin vastata
Laadullinen kuluttajatutkimus etnografiaa hyödyntäen
Markkinan benchmark-analyysi semiotiikkaa hyödyntäen
Vaihe 3: data purettiin ja analysoitiin laajalla avainhenkilöiden joukolla
Vaihe 4: analyysin pohjalta relevantteja strategisia vaihtoehtoja jalostettiin pienemmällä ydinryhmällä ja arvioitiin johtoryhmän kesken.
Lähestymistapa varmisti oletuksista vapaan yhteisen ajattelun ja vahvan sitoutumisen sen myötä syntyneeseen strategiaan.
Projektin tuloksena syntyi
Liiketoiminnan tavoitepositio ja toimintaa ohjaavat visio ja missio
Snellmanin strategiatarina, kuluttajalähtöiset kulmakivet ja ohjaavat periaatteet markkinoinnille ja tuotekehitykselle
Päivitetty näkemys uusista liiketoimintamahdollisuuksista
Kirkastettu näkemys kuluttajien arvojen ja tarpeiden muutoksesta.
Kuva: Snellmanin Lihanjalostus Oy
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä
jaakko.luomaranta@noren.fi