Case: MUSH
Miten uudenlainen suhde lemmikkiin valettiin MUSH:n brändiuudistuksen ytimeen?
Rakentaakseen erottautuvan lemmikkiruokabrändin, joka puhuttelee uuden polven lemmikin omistajia, Snellman Petfood halusi selvittää mistä lemmikin omistamisessa on tässä ajassa kyse. Tavoitteena oli rakentaa MUSH:lle uusi kasvun vaihe, joka lisää brändin tunnettuutta ja laajentaa sen kohdeyleisöä.
MUSH on suomalainen tuotemerkki, joka on jo yli 20 vuotta keskittynyt laadukkaaseen lemmikkiruokaan, ja ollut raakaruoan edelläkävijä Pohjoismaissa. Vuonna 2011 yrityksestä tuli osa Snellman-konsernia.
Noren toteutti MUSH:n brändiuudistuksen pohjalle etnografisen tutkimuksen lemmikin omistamisesta Suomessa ja Ruotsissa. Tutkimuksen kautta tunnistettiin tarpeet ja ideaalit, jotka muovaavat kuluttajien päätöksiä lemmikin ruokinnassa. Brändi, mukaan lukien visuaalinen identiteetti, viestit ja arvolupaukset, pystyttiin rakentamaan näin mahdollisimman vetovoimaiseksi ja osuvaksi yhä isommalle joukolle lemmikin omistajia. Brändille tunnistettiin positio markkinasta, joka tarraa uusiin ja voimistuviin merkityksiin ihmisten suhteessa lemmikkeihin – ei omistamiseen, vaan kumppanuuteen.
“Tutkimus näytti meille, mitkä arvot ja tarpeet ovat vahvistumassa, ja miten brändimme voi kasvaa niiden mukana ja löytää yhä useamman asiakkaan.”
– Magnus Petterson, toimitusjohtajaProjektissa haluttiin
ankkuroida MUSH:n brändiuudistus syväluotaavaan kuluttajaymmärrykseen lemmikin omistamiseen liittyvistä tarpeista ja ideaaleista,
luoda tutkimuksen kautta näkemys brändin ytimestä sekä keskeisestä arvolupauksesta, joka tavoittaa yhä useamman lemmikin omistajan ja varmistaa näin sekä brändin tunnettuuden että kaupallisen kasvun, sekä
saada kuluttajalähtöiset suositukset viestinnän ohjenuoriin sekä tuotekehitykseen.
Noren lähestyi haastetta etnografisen tutkimuksen ja osallistavan analyysin keinoin
Vaihe 1: Määriteltiin yhdessä MUSH:n ja markkinointikumppanin kanssa projektin keskeiset tavoitteet, työskentelytavat ja brändin tulevaisuuteen liittyvät hypoteesit.
Vaihe 2: Toteutettiin laadullinen kuluttajatutkimus Suomessa ja Ruotsissa, testattiin alustavia ajatuksia uudesta brändistä, purettiin ja analysoitiin data yhdessä MUSH:n sekä markkinointikumppanin kanssa.
Vaihe 3: Muodostettiin aineiston pohjalta brändin uudet kulmakivet, mistä voitiin jatkaa uuden brändistrategian toteutukseen .
Projektin tuloksena syntyi:
Kuluttajaymmärrykseen nojaavat brändin kulmakivet, ml. brändin ydin, arvolupauksen elementit, kohderyhmien määrittely, sekä viestinnän ja tuotekehityksen ohjenuorat.
Jaettu näkemys lemmikin omistamisesta ja sen muutoksesta, sekä siihen liittyvistä ideaaleista ja haasteista, ja miten MUSH:n tulisi näihin reagoida.
Haluatko kuulla lisää?
Ota yhteyttä
linda.sivander@noren.fi