Case: JKMM

Suomen johtava arkkitehtitoimisto kirkasti visiotaan markkinamyllerryksen ja haastavien aikojen keskellä


JKMM on yksi Suomen menestyneimmistä arkkitehtitoimistoista, joka toimii laajasti arkkitehtuurin eri alueilla kaupunkisuunnittelusta rakennus- ja sisustussuunnitteluun. Yhtiön ytimessä ovat tinkimättömyys ja rakkaus hyvään arkkitehtuuriin. Alan vaikea markkinatilanne, kiristyvät vaatimukset ja muuttuvat odotukset arkkitehdin työlle olivat kuitenkin synnyttäneet erilaisia näkemyksiä siitä, mitä alalla tapahtuu, mikä JKMM:n asema on ja millaisia valintoja tulisi tehdä.

Strategiaprosessiin suhtauduttiin hallituksessa osin kriittisesti, sillä arveltiin, ettei toimialaa tuntematon konsultti voisi päästä riittävän syvälle alan erityispiirteisiin. Tarve luoda yhteisesti jaettu käsitys vallitsevasta markkinatilanteesta ja toimintaympäristön muutoksesta sekä pyrkimys tunnistaa oleellisia kehityskohteita ja sitoutua niiden pitkäjänteiseen toteutukseen ohjasivat kuitenkin ottamaan Norenin kumppaniksi strategiatyöhön.

Norenin JKMM:n erityispiirteet huomioiden valitsemat asiantuntijat onnistuivat luomaan taitavalla fasilitoinnilla ja yhtiön näkökulmaan kiinnittyvällä prosessilla tilan, jossa perustajaosakkaat, uudet omistajat ja avainhenkilöt kykenivät käymään rakentavaa ja tulevaisuuteen suuntaavaa keskustelua yhtiön suunnista. Prosessin myötä syntyi aikaisempaa kirkkaampi ja selkeämpi tilannekuva toimintaympäristön muutoksista ja JKMM:n asemasta niiden keskellä.

Yhteistyön päättyminen Norenin kanssa oli lähtölaukaus yhdelle tärkeimmistä vaiheista. Strategiset valinnat on nyt alettu viedä käytäntöön, ja työ jatkuu suunnitelmallisesti arjessa. Ennen kaikkea keskiössä on ollut koko toimiston sitouttaminen yhteiseen visioon – prosessi, joka vaatii jatkuvaa vuoropuhelua ja tekemistä.

“Norenin tapa summata, vetää yhteen ja liidata on todella vertaansa vailla. En noin skarppia fasilitointia ole usein kohdannut. Prosessi sai henkilöstöltämme erityistä kiitosta siitä, että siinä kuului vahvasti asiakkaidemme ääni ja mukana oli selkeä vastuullisuusnäkökulma.”

– Samppa Lappalainen, Osakas, toimitusjohtaja & arkkitehti

Avain Norenin työn onnistumisessa oli se, miten he sitouttivat ja innostivat johdon, perustajaosakkaat, pienosakkaat ja avainhenkilöt mukaan prosessiin – eivätkä vain tarjoilleet valmiita vastauksia. Onnistuimme yhdessä luomaan jaetun näkemyksen yhtiön tulevaisuuden suunnasta ja sen edellyttämistä muutoksista: visiosta, strategisista valinnoista ja konkreettisista toimenpiteistä, joihin koko organisaatio voi sitoutua.


Lähestymistapa eteni neljässä vaiheessa:

  1. Kriittisimpien kysymysten tunnistaminen johdon ja omistajien haastattelujen avulla.

  2. Asiakastutkimus, jossa selvitettiin JKMM:n asiakkaiden päätöksentekoa, käsityksiä kilpailukentästä ja JKMM:n asemasta kentässä. Tuloksia peilattiin yhtiön sisäisiin oletuksiin.

  3. Työpajat, joissa johto ja avainhenkilöt määrittelivät dataan perustuvat strategiset valinnat positioitumisesta, kasvun ajureista ja tavoiteltavista asiakassegmenteistä.

  4. Valintojen tiivistäminen yhtenäiseksi kuvaukseksi visiosta, strategisista painopistealueista ja alustavista strategisista hankkeista, jonka JKMM viimeisteli itsenäisesti koko henkilöstön näkemyksiä hyödyntäen.

Projektin tuloksena syntyi:

  • Yhteinen, koko organisaation hyväksymä visio

  • Asiakkaiden näkökulmasta kirkastettu ymmärrys JKMM:n positiosta

  • Kuusi strategista painopiste- ja kehityskohdetta tunnistettuina ja valittuina.

Kuva: JKMM Amos Rex © Mika Huisman

Haluatko kuulla lisää?

Ota yhteyttä
annakerttu.aranko@noren.fi

Seuraava
Seuraava

Case: Teknologiateollisuus ry